국제앰네스티는 대체복무를 거부한 최초의 병역거부자가 한국의 징벌적 대체복무제에 맞섰다는 이유로 더 이상의 처벌을 받아서는 안 된다는 입장을 8월 23일 화요일 열린 형사재판에 앞서 밝혔다.
종교적 신념에 따른 병역거부자 김혜민씨는 2020년 도입된 ‘대체복무제’를 최초로 거부했다. 대체복무제는 병역거부자들이 구치소 등 교정시설에서 3년간 복무하도록 규정하는데, 이는 통상 18개월인 군복무 기간의 2배에 해당한다.
윤지현 국제앰네스티 한국지부 사무처장은 “양심에 따른 병역거부자들은 병역의무에 대한 진정한 대안을 제공받는 것이 아니라 종교적, 기타 개인적 사유에 의한 병역거부에 대해 사실상 대체처벌을 받고 있다”며 “국제법에 따르면 징병제 국가는 군복무와 유사한 길이의 진정한 민간복무를 제공할 의무가 있다”고 밝혔다.
김혜민씨는 정당한 사유 없이 병역의무를 회피할 경우 징역형에 처하도록 규정한 병역법 제88조에 따라 기소된 상태다. 그는 자신의 병역거부가 “정당한 사유”에 해당하며, 현재의 대체복무제가 국제기준에 미치지 못할 만큼 과도한 징벌적 성격을 가지고 있다고 본다.
개정된 병역법에 따르면 종교적 신념 등에 따른 병역거부자들은 구치소 등 교정시설에서 36개월간 복무해야 하는데, 이는 대체복무제로는 세계 최장 기간에 해당한다. 병역법 개정 이전에는 병역거부에 대해 통상 징역 18개월이 선고되었다.
윤지현 사무처장은 “김혜민씨가 자신의 인권을 지키고 이처럼 불공평한 제도에 참여하기를 거부했다는 이유로 기소되어서는 안 된다. 그에 대한 모든 기소는 즉시 취하되어야 한다. 한국 정부는 양심에 따른 병역거부자들을 법정에 세울 것이 아니라 더 이상 대체복무요원들을 처벌하고 낙인찍지 않도록 대체복무제 개선을 위해 노력해야 한다”고 밝혔다.
2018년 대법원과 헌법재판소의 역사적 판결로 한국에서는 사실상 양심에 따른 병역거부권이 인정되었다. 헌법재판소는 결정을 통해 정부에 2019년 말까지 민간 성격의 대체복무를 도입할것을 요구했다.
2019년 12월 27일, 국회는 병역법 개정안을 의결했다. 그러나 개정된 병역법은 양심에 따른 병역거부자에게 비합리적이며 과도한 부담을 지운다는 점에서 여전히 사상, 양심, 종교, 신념의 자유를 침해한다. 대체복무 기간이 과도하게 길고, 군 당국이 운영주체로 규정되어 있기 때문이다.
2020년 6월 30일부터 병역의무를 거부하는 사람들은 대체복무를 신청할 수 있게 되었다. 2020년 10월, 대체복무요원들이 처음으로 36개월 복무를 시작했는데, 복무장소는 구치소 등의 교정시설로 제한되었다.
국제인권법 및 인권기준에 따르면 징병제 국가는 진정한 민간복무를 제공할 의무가 있다. 민간복무 기간은 군복무와 유사해야 하며, 추가적인 기간 부과는 합리적이며 객관적인 기준에 따라 이루어져야 한다. 또한 양심에 따른 병역거부자로 인정받기 위한 신청을 심사하고 대체복무제를 운영하는 주체는 민간당국이어야 한다.
South Korea: Drop charges against first conscientious objector to refuse alternative service
The first conscientious objector to refuse South Korea’s alternative to military service must not face further punishment for taking a stand against the country’s punitive new system, Amnesty International said ahead of his criminal trial on Tuesday.
Hye-min Kim, whose religious beliefs preclude him from doing military service, is the first person known to have refused “alternative service” since it was introduced in 2020. The new system involves working in a jail or other correctional facilities for three years – twice as long as the typical 18-month military service.
“Instead of being presented with a genuine alternative to fulfil their service requirements, conscientious objectors are effectively given an alternative punishment because of their religious and other personal objections to joining the military,” said Jihyun Yoon, Director of Amnesty International Korea. “Under international law, countries with compulsory military service are obliged to provide a truly civilian alternative of comparable length.”
Kim is charged under Article 88 of the Military Service Act, which imprisons those who fail to enlist without justifiable grounds. He believes his objection is based on “justifiable grounds” under the Act, and that the current alternative service includes excessively punitive aspects that do not measure up to international standards.
Under the new law, those refusing military service on religious or other grounds are required to work in a jail or other correctional facility for 36 months – making it one of the longest alternative services in the world. Previously, they would have been jailed for 18 months.
“Hye-min Kim should not be prosecuted for claiming his human rights and refusing to take part in this unfair system. All charges against him must be dropped immediately.”
“Instead of putting conscientious objectors on trial, the South Korean government should focus its efforts on amending the alternative service so that it does not continue to punish and stigmatize those undertaking it.”
Background
Over the past 60 years, hundreds of young South Korean men have been convicted and imprisoned each year for objecting to military service due to their beliefs, even if they are willing to serve the community. Typically, they received 18-month jail terms and were saddled with criminal records and faced economic and social disadvantages that lasted far longer.
Landmark rulings by the Supreme Court and Constitutional Court in 2018 in effect recognized the right to conscientious objection in the country. The Constitutional Court issued a ruling requiring the government to introduce an alternative service of a civilian nature by the end of 2019.
On 27 December 2019, the legislature enacted amendments to the Military Service Act. However, the legislation still violates the right to freedom of thought, conscience and religion or belief because it imposes unreasonable and excessive burdens on conscientious objectors.
It stipulates a disproportionate length of the alternative service and that it is administered by military authorities.
Since 30 June 2020, people objecting to compulsory military service have been able to apply for alternative service. In October 2020, the first batch of alternative service personnel started their 36-month duty, which was limited to working in prisons or other correctional facilities.
Under international human rights law and standards, states with compulsory military service are obliged to provide genuinely civilian alternatives. These should be of a comparable length to military service, with any additional length based on reasonable and objective criteria. The process for evaluating claims to be recognized as conscientious objectors and any subsequent work service must also be under civilian authority.